Medijsko obrazovanje je danas postalo prioritet društva i obrazovanja, jer smo otkrili stepen važnosti medija u životima ljudi. Kao što sada znamo značaj ishrane i potrebe za očuvanjem životne sredine – čija je važnost do skora bila nedovoljna, odnosno naša svest nedovoljno razvijena. Tako smo prepoznali da mediji nisu samo izvor zabave i informacija, već iskustvo koje definiše naše živote.
Nužnost i metode edukacije u oblasti medijske pismenosti često su odsutne ili nejasne za mnoge nastavnike i roditelje. Dok se kao društvo bavimo problemima droge, siromaštva, manjinskim pravima, nasiljem… zar nam još samo fali tamo neka medijska pismenost? Zar nismo bez medijske pismenosti slušali radio evo već 75 godina, 50 godina televiziju i vekovi novina i časopisa?
Odgovor na ova pitanja je jednostavan: Medijska pismenost se više ne može odvojiti od obrazovanja. Ako obučavamo učenike o osnovnim veštinama kao što su čitanje i sabiranje, ako ih učimo maternjem jeziku i istoriji naše zemalje, ako sve ove stvari utiču na to da naši mladi jednom budu širokoobrazovani ljudi, onda moramo da ih učimo i podučavamo i o važnosti i ulozi medija.
Spektar komunikacionih tehnologija sa kojima se susrećemo u svakodnevnom životu je mnogo veći od onog u kome smo se obrazovali u našim školama. Ako analiziramo vrednosti u romanu, onda podjednako moramo naučiti i kako analizirati vrednosti na internetu, u infomaciji i članku. Ako pričamo o estetici u pesmi ili slikarstvu, u školi takođe treba da pričamo i o estetici u reklami, seriji ili časopisu.
Elektronski, digitalni mediji ne komuniciraju putem štampe, već putem zvuka, slika, videa. Časovi ( šest kumulativnih sati dnevno za internet, televiziju, radio, približno je vremenu provedenom u školi)van škole, su sati u kojima učenici ne čitaju i pišu, u tradicionalnom smislu. U tih šest sati se odvija dosta zvučne i vizuelne komunikacije, a to može dovesti do razvoja medijske pismenosti, ako se takav koncept uvede zvanično u kući i školi. Novine, radio pa i sve više televizija, nisu glavni izvor informacija za većinu mladih ljudi više od jedne decenije. Većinu informacija oni dobijaju preko interneta, ali ako ih ne naučimo kako da uzimaju informacije sa neta, kako možemo očekivati da ih oni efikasno koriste i razumeju?
Potrebna nam je edukacija o medijskoj pismenosti, jer danas znamo mnogo više o tome. Znamo da postoji veza između stavova učenika i njihove sposobnosti za učenjem – da pozitivan stav olakšava učenje, da je negativan ometa. Znamo da učenici imaju različite stilove učenja – jedni bolje učiti kroz čitanje, drugi kroz slušanje, treći gledanjem. Znamo da su studenti mnogo pažljiviji prema idejama koje prepoznaju kao direktno važne za njihov život, da se njihova pažnja može povećati za 400 odsto ako smatraju da je tema od ličnog značaja.
Jedno pitanje! – Koliko odraslih redovno konzumira poeziju, prozu, likovnu umetnost, nakon završetka škole?
Nažalost, relativno malo.
Koliko odraslih redovno konzumira filmove, radio, televiziju, novine i časopise nakon završetka škole?
Gotovo svi.
Kako Neil Andersen – nastavnik resursa u Scarborough iz Ontaria beleži: Medijska pismenost direkno može pomoći u sledećem:
– Podučavanju tehnike u borbi protiv marketinških trikova koji koriste nesigurnost mladih ili nisko samopouzdanje koje imaju kako bi promovisali svoje proizvode i posebno upotrebu duvana, alkohola, itd
– Prepoznavanju predrasuda i stereotipa koji loše utiču na stavove i međuljudske odnose.
– Stvaranju pozitivnih stavova i klime prema učenju i pomoći u pružanju efikasnog načina prenošenja ideja i informacija.
– Pomaganju mladim ljudima u učenju, analiziranju, ispitivanju vesti i informacija koje se prenose putem medija.
– Daje dobar primer učenicima kako da koriste medije kao sredstvo za celoživotno učenje.
Ako želimo da naši učenici budu u stanju da se suprotstave i prevaziđu problemi današnjice i sutrašnjice, moramo im dati alate koje im trebaju. Medijska pismenost im može pomoći da se angažuju i reše mnoge svoje probleme, kako lične tako i društvene.
Članci su rađeni u okviru projekta „ZNAJ I TI“ – Istraživačko novinarstvo u cilju povećanja medisjke pismenosti stanovnika opštine Medveđa i Jablaničkog okruga, koji finansijski podržava opština Medveđa a realizuje UG „Info centar juga“