Uticaj tehnologije na razvoj dece

Tehnologija je u poslednjih nekoliko decenija u potpunosti promenila svaki aspekt našeg društva, od načina na koji radimo do načina na koji se družimo i živimo. Jedna od najvažnijih razlika je promena u načinu na koji se današnja deca igraju, rastu i razvijaju se kao i njihova interakcija sa prethodnim generacijama. Iako tehnologija pruža mnoge pozitivne koristi za učenje, ona takođe može imati neke negativne efekte na razvoj deteta i kvaliteta života.

Jedna od najvećih razlika u načinu na koji danas deca živi jeste nedovoljna fizička aktivnost.  Stopa gojaznosti dece se drastično povećala tokom proteklih nekoliko decenija. U 2012. stopa mršavosti dece je iznosila 18 procenata, što predstavlja razliku od 11 poena u odnosu na stopu gojaznosti 1980. godine.

Vreme provedeno na otvorenom ima ogroman broj pozitivnih efekata na telo – pruža vam izloženost sunčevoj svetlosti, koja snabdeva vaše telo vitaminom D. Ovo pomaže u borbi protiv infekcija i zdravi kožu. Pored toga, redovna izloženost sunčevoj svetlosti pomaže u redovnom ciklusu spavanja tako što utiče na proizvodnju melatonina u telu. Nedavna istraživanja pokazala su da ekrani sa uređaja kao što su tableti i pametni telefoni emituju štetno plavo svetlo koje mogu izazvati glavobolje, naprezanje i iritiranje očiju kod dece.

Tehnologija takođe ima duboke uticaja na način na koji deca razmišljaju i osećaju. Pošto je tehnologija puna stimulansa i često zahteva obraćanje pažnje na mnoštvo različitih stvari odjednom, deca koja igraju mnoge video igre ili provode najveći deo svog vremena na internetu, imaju manje mogućnosti da se fokusiraju nego deca koja minimalno koriste tehnologiju. Takođe može uticati na način na koji deca obrađuju informacije – kada su deca izložena visokom nivou tehnologije, oni imaju tendenciju da razmišljaju o stvarima samo površno i ne razvijaju sposobnost da kritički razmišljaju ili budu kreativni kada uče nove koncepte.

Američka akademija za pedijatriju nedavno je objavila smernice o tome kako tehnologija utiče na decu, naročito u njihovim prvim razvojnim godinama. Preporučuju da deca od 2-5 godina trebaju potrošiti maksimalno jedan sat elektronike dnevno. Roditelji takođe moraju da prate ono što njihova deca gledaju dok su na mreži.

Zdravi razvoj u detinjstvu i adolescenciji uključuje četiri faktora za uspeh. Pokret, dodir, ljudska veza i veza sa prirodom su svi važni faktori za dete u razvoju.

Razvijanje ravnoteže između upotrebe tehnologije i fizičke vežbe je važna navika od trenutka kada dete počinje da hoda. Prema Američkoj pedijatrijskoj akademiji u članku „Medijsko obrazovanje: šta roditelji mogu da rade“, najbolji model primera koji možete dati vašem detetu jeste vi sami. Neka vam uđe u naviku da isključite televizor kada večerate, skratite vreme korišćenje računara, ograničavajući dnevno vreme provedeno za video igro, tabletom, telefonom i uključiti se u neku vrstu fizičke vežbe zajedno sa vašim detetom. Mnogi roditelji smatraju da upisivanje deteta na dodatne časove sportskog ili plesnog treninga, pomaže mu da napravi pauzu od medijskih uređaja dostupnih njegovim prstima, a također pomaže mu u razvijanju prijateljstva sa drugom decom.

Korišćenje tehnologije uz vežbanje

Zdravi balans tehnologije sa fizičkom aktivnošću je sjajna stvar i za vas i za vaše dete. Online video snimci na youtubu (tutorijali) pružaju uputstva za bilo koji sport u kojem vaše dete želi da učestvuje ili da se oproba. Npr. deca mogu da gledaju osnove košarke, a zatim kada izađu napolje, mogu da vežbaju šut na koš, korake, driblinge. Košarka, fudbal, kuglanje, bilo koja vrsta plesa, tutorijala na internetu ima na pretek. Možete zajedno praviti razne stvari od kućica za pse do uređuvanja bašte preko tutorijala sa interenta zajedno, a tek organizovanje šetnji po prirodi preko google mapa. Ideje su svuda oko vas. Zato pravac na interent pa napolje!

 

Projekat „Svi treba da znamo“ je sufinansiran iz budžeta Republike Srbije – Ministarstvo kulture i informisanja. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

Scroll to Top