Maloletnici i dvotočkaši: Bez dozvole, bez kacige, bez svesti o opasnosti
Sve češće viđamo maloletnike na električnim trotinetima, skuterima i motociklima – bez zaštitne opreme i elementarne saobraćajne kulture. Situacija postaje alarmantna: sve češće možemo videti maloletna lica koja u školu dolaze motociklima i parkiraju ih ispred školskih dvorišta. Pitanje je – ko snosi odgovornost za njihovo upravljanje motociklom bez dozvole, kacige i zaštitne opreme: roditelji, saobraćajna policija ili sama škola?
Šta zakon kaže?
- Dete mlađe od 12 godina ne sme da vozi bicikl na javnim putevima.
- Dete mlađe od 14 godina ne sme da upravlja lakim električnim vozilom (trotinet, električni bicikl).
- Stariji od 14 godina smeju da voze trotinet, ali isključivo biciklističkom stazom, ili kolovozom uz ograničenje brzine (do 30 km/h).
- Bicikl sa električnim motorom do 0,25 kW i brzine do 25 km/h tretira se kao bicikl. Sve iznad toga spada u mopede, za koje su potrebna dozvola, registracija i ista pravila kao za motocikle.
- Vozači mopeda i motocikala moraju imati vozačku dozvolu, registrovano vozilo i kacigu.
- Vozači električnih trotineta moraju nositi biciklističku kacigu, a noću i u uslovima smanjene vidljivosti i reflektujući prsluk.
Za nepoštovanje propisa slede prekršajne prijave, novčane kazne i isključenje iz saobraćaja. Ali iza svake kazne krije se daleko ozbiljnija opasnost – mogućnost tragedije. Bahata vožnja može u sekundi pretvoriti igru u nesreću sa smrtnim ishodom.
Ulice nisu igralište, a dvotočkaši nisu igračke. Bahatost, dokazivanje pred drugarima i ignorisanje pravila nisu znak hrabrosti već opasna neodgovornost. Roditelji moraju biti svesni da dozvoljavanjem maloletnicima da voze mopede i motocikle bez dozvole i opreme snose deo odgovornosti za eventualne posledice. Saobraćajna policija i škole takođe imaju važnu ulogu – kontrolom, prevencijom i edukacijom.
Zakon je jasan – a život nema popravni.