Lažne vesti nisu nove, ali je postala vruća tema 2017. godine. Tradicionalno smo dobijali vesti iz pouzdanih izvora, novinara i medija koji su u obavezi da poštuju stroge kodove prakse. Međutim, internet je omogućio potpuno novi način objavljivanja, deljenja i konzumiranja informacija i vesti. Mnogi ljudi sada dobijaju vesti sa društvenih mreža i često je teško reći da li su one verodostojne ili ne. Preopterećenost informacija i opšti nedostatak razumevanja o tome kako internet funkcioniše kod ljudi, takođe je doprineo porastu lažnih vesti, a sajtovi društvenih medija mogu igrati veliku ulogu u povećanju dosega ovakvih priča. Naime, lažne vesti se šire brže od istinitih na društvenim medijima – stoji kao zaključak studije objavljene u martu mesecu ove godine. Studija objavljena u časopisu “Science” je otkrila da je „laž rasprostranjenija daleko, brže, dublje i šire nego istina u svim kategorijama informacija“.
Istraživači su prošli kroz desetogodišnji period istorije Tvitera, analizirajući više od 126.000 priča koje su podelile 3 miliona korisnika oko 4,5 miliona puta kako bi sakupili informacije.
Kada se ulogujemo na naše profile na društvenim mrežama, nama se prikazuju vesti, članci i sadržaj bazirani na našim sopstvenim pretraživanjima na internetu. Ova vrsta sadržaja ima tendenciju da odražava naše sopstvene volje, poglede i ubeđenja i time nas izoluje od različitih pogleda i mišljenja. Ovo se često naziva kao “život u svom izfiltriranom balonu”.
Google i Facebook najavili su nove mere za rešavanje lažnih vesti uz uvođenje alata za izveštavanje i označavanje. Medijske organizacije polako po;inju da uspostavljaju lokacije za proveru činjenica. Ipak, digitalna medijska pismenost i razvijanje veština za kritičku procenu informacija su ključne veštine za svakoga ko ide na internet, a posebno za mlade ljude.
FakeNews Tragač
Fake news tragač namenjen je medijskim radnicima, edukatorima, budućim novinarima i novinarkama, kao i svim građanima i građankama koji žele da se priključe borbi protiv dezinformisanja. FakeNews Tragač predstavlja vam elektronski Vodič za borbu protiv lažnih vesti, koji će vam pružiti mnogo korisnih saveta u oblasti verifikacije sadržaja sa društvenih mreža i rizičnih sajtova. Kako utvrditi originalnu verziju fotografije? Kako prepoznati fotomontažu, a kako snimak izvučen iz konteksta? Koje su odlike kloniranih sajtova? Kakva je struktura prototipičnih jezičkih manipulacija? Sve ovo, ali i mnogo više saznaćete u našem elektronskom vodiču. On je namenjen novinarima i studentima novinarstva, ali i svima koji žele da se u javnom interesu upuste u borbu protiv lažnih vesti i manipulativnih sadržaja.
Kako prepoznati lažne vesti?
Postoji nekoliko stvari koje treba pratiti prilikom procenjivanja sadržaja na mreži:
Proverite izvor vesti
Da li je medij koji je objavio vest poznato po svojoj pouzdanosti?
Da li URL izgleda lažno?
Da li izvorna veb stranica ima odeljak „O nama“?
Nemojte samo čitati naslov
Da li priča ima kontekst?
Da li članak ide logički, ima gramaticke greske, koristi uvredljiv jezik?
Da li je naslov clickbait?
Proverite da li su podaci u priči podržani od strane stručnjaka
Da li preneta informacije od pouzdanog autoriteta?
Proverite datum kada je članak objavljen.
Da li su i drugi kredibilni mediji preneli tu vest?
Ko finansira sajt? Ko je vlasnik? Ko ga vodi? Sve ovo može biti naznaka i za tačnost i pristrasnost.
Članci su rađeni u okviru projekta „ZNAJ I TI“ – Istraživačko novinarstvo u cilju povećanja medisjke pismenosti stanovnika opštine Medveđa i Jablaničkog okruga, koji finansijski podržava opština Medveđa a realizuje UG „Info centar juga“