Seminar za predstavnike medija organizovan u Nišu u okviru kampanje „Evropa to si ti”, okupio je preko 25 novinara i urednika iz južne i jugoistočne Srbije koji su imali priliku da se bolje upoznaju sa načinom funkcionisanja Evropske unije (EU), procesom pristupanja, ali i projektima koje preko Evropskog PROGRESa finansiraju EU, Vlada Švajcarske i Vlada Srbije u 34 opštine jugoistočne i jugozapdne Srbije.
„Vesti o pregovorima i otvaranju novih poglavlja su važne ali ne i dovoljne kako bi građani i građanke Srbije bili upoznati sa suštinom evropskih integracija, odnosno kako će se ovaj proces i učlanjenje uticati na njihov svkodnevni život. Šta ovaj proces znači za mladog čoveka, a šta za malog privrednika ili poljoprivrednog proizvođača? Koje su koristi, a koji izazovi? Evropski PROGRES je pokrenuo kampanju „Evropa to si ti“, kako bi probali da damo odgovore na neka od ovih svakodnevnih, životnih pitanja, posebno onih koja se tiču najmlađih sugrađana“, rekao je Marko Vujačić, nacionalni menadžer Evropskog PROGRESa.
Govoreći o podršci razvoju jugoistočne i jugozapadne Srbije, Marko Vujačić je rekao da su u proteklih deset godina EU i Vlada Švajcarske izdvojile oko 65 miliona podrške lokalnim razvojnim programima, a da je od oko 850 realizovanih čak 350 infrastrukturnih projekata koji su podrazumevali radove na školama, vrtićima, zdravstvenim ustanovama, komunalnim sistemima, kulturnim i sportskim objektima, ali i izradu tehničke i planske dokumentacije. Podrška koju donatori pružaju preko Evropskog PROGRESa usmerena je na unapređenje rada lokalne uprave, zatim infrastrukture, a posebna pažnja je data podršci ranjivim društvenim grupama, kao i razvoju preduzetništva, sve sa ciljem da se poboljša kvalitet života stanovništa.
„Ovaj seminar je prava prilika da mi novinari i novinarke rešimo brojne nedoumice vezane za evropske Integracije i saznamo detalje koji će nam pomoći da informišemo naše sugrađane i sugrađanke o temama koje ih interesuju I utiču na njihov svakodnevni život“ – izjavila je Ivana Đorđević, vlasnica i novinarka televizije Info plus iz Vranja i televizije Bosilegrad.
Pomoćnik direktora Kancelarije za evropske integracije Branko Budimir predstavio je Instrument za pretpristupnu pomoć (IPA) za period 2014-2020 koji predstavlja osnovu finansijske podrške EU kako bi polaznici i polaznice seminara saznali koje su mogućnosti korišćenja ovog Instrumenta, koji projekti mogu da budu finansirani, ko ih predlaže, i na šta se odnose.
Ivana Đurić, pomoćnica direktora u Kancelariji za evropske integracije, u Sektoru za komunikacije i obuku, predstavila je poslednje istraživanje o stavovima građana o EU, kao i publikaciju „Mitovi o EU“ koja ima za cilj da argumentima odgovori na nedoumice koje građani i građanke imaju kada su u pitanju evropske integracije, ali i da ukaže na značaj pravovremenog i tačnog informisanja o temama koje se tiču svih nas.
Vladimir Međak, član pregovaračkog tima i konsultant za evropske integracije je govoreći o procesima i aktivnostima pristupanja EU, istakao koristi od članstva kao što su trgovinska, proizvodna i tehnološka integracija u jedinstveno tržište od 500 miliona stanovnika i stanovnica, i ulazak u režim svetske trgovine koji važi za EU. On je naveo pristup razvojnim fondovima kao još jedan od benefita, ali i podršku poljoprivredi, mogućnost višestruko većeg obima privatnih investicija, kao i značajnu naučnu i tehnološku saradnju koja doprinosi modernizaciju države, ekonomije i društva.
Kako je jedna od tema seminara bila i životna sredina, Zoran Sretić, specijalista za EU pravo u ovoj oblasti istakao je da se troškovi usklađivanja zakonodavsta Srbije sa EU u oblasti zaštite životne sredine procenjuju na više od 10 milijardi evra i da se veći deo njih može pokriti preko EU fondova. Takođe je napomenuo da se često zaboravlja činjenica da se usklađivanjem otklanjaju rizici, kao i štete koji bi nastale po srpsku ekonomiju, ukoliko se to ne bi uradilo.
Važna tema za predstavnike medija bilo je i predavanje Svetlane Stefanović iz Evropskog pokreta u Srbiji koja je učesnike seminara uputila na grantove i fondove na čijim konkursima mogu učestvovati sa svojim projektima. Ona je govorila i o samom načinu pisanju projekata, dok je Ljiljana Boljanović, predavačica na Fakultetu za medije i komunikacije na univerzitetu Singidunum, sa učesnicima razgovarala o načinu izveštavanja medija. O online izveštavanju kao neizbežnom vidu komunikacije danas, čemu u prilog govori i činjenica da skoro polovina stanovnika i stanovnica Srbije koristi „Fejsbuk“, govorila je Nataša Krstić, predavačica Fakultetu za medije i komunikacije na univerzitetu Singidunum, na departmanu za digitalni marketing.
Na seminaru je predstavljen i projekat „Medijska putovanja u EU“, koji podržava EU, a namenjen je novinarima i novinarkama. Kako je rekao Srđan Staletović, vođa projekta, novinari i novinarke informativnih redakcija nakon što predlože sopstvenu istraživačku temu koja je u vezi sa integracijama imaju mogućnost da posete zemlje članice i uporede iskustva iz Srbija sa evropskim.
Prvi seminar za predstavnike medija jugozapadne Srbije, u okviru kampanje „Evropa to si ti” održan je krajem novembra u Novom Pazaru.