NPSS: Da li je MUP-ov Pravilnik o „otpuštanju“ u skladu sa Ustavom?

Beograd, 11.decembar 2015. godine. Nezavisni policijski sindikat Srbije podneo je Ustavnom sudu Inicijativu za pokretanje postupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti Pravilnika o postupku bezbednosne procene i sadržini upitnika MUP-a, koji je u primeni od 29.novembra, a koji bi trebalo bliže da odredi postupak bezbednosne provere za prijem u radni odnos i za rad u MUP-u, kako i sadržinu upitnika koji je u funkciji postupka bezbednosne provere. Među zaposlenima se ovih dana moglo čuti da je Pravilnik usvojen da bi se na „zakonit“ način otpustili nepoželjni i neposlušni radnici policije koji naročito smetaju svojim starešinama.

I NPSS u dopisu napominje da je cilj donošenja ovog Pravilnika otkaz radnog odnosa licima protiv kojih je pokrenut krivični postupak, čime se zapravo vraća u praksu član 168 Zakona o policiji koji je pre 4 godine brisan i koji predstavlja kršenje najvažnijeg principa krivičnog prava da se svako smatra nevinim dok se ne dokaže suprotno. Ali u MUP-u ovaj princip, izgleda da ne važi. MUP je u prošlosti imao praksu da otpušta ljude protiv kojih je pokrenut krivični postupak pre nego što se dođe do ishoda, pa je veliki broj onih koji su otpušteni a kasnije su bili oslobođeni od optužbe. Za MUP ne važi ni Ustav Srbije, ni Evropska konvencija za zaštitu ljudskih prava i mnogi drugi međunarodni akti kojima je zagarantovana pretpostavka nevinosti, već ovaj organ sam prejudicira krivičnu odgovornost pojedinaca.

Treba imati u vidu da je kršenje ovog načela sankcionisano čestim postupcima pred Evropskim sudom za ljudska prava, koji je, posle utvrđivanja povrede „pretpostavke nevinosti“, naložio državama da plate visoke novčane naknade, koje bi, kao i obično, i u ovom slučaju plaćali građani Srbije.

            U Inicijativi NPSS-a ističe se i na koji način i u kom delu je ovaj Pravilnik prekršio Ustav, kao i Zakon o policiji i Zakon o tajnosti podataka. NPSS navodi da članovi Pravilnika koji se tiču bezbednosne provere nisu u skladu sa članom 111 Zakona o policiji na koji se i pozivaju jer se ovaj član odnosi samo na one ljude koji tek treba da se zaposle u MUP-u a ne na one koji su već zaposleni u policiji.

Takođe Pravilnik je u suprotnosti sa članom 58 Zakona o tajnosti podataka, pa u NPSS-ovom dopisu stoji: „U slučaju člana 5 ovog Pravilnika niti se predviđa zahtev fizičkog lica za prikupljanje nabrojanih podataka, kako to nalaže Zakon o tajnosti podataka, niti se predviđa saglasnost lica čija se provera vrši, prema Zakonu o policiji, što sve ukazuje na protivzakonitost navedenog člana Pravilnika“. NPPS navodi i da je ovime povređen član Ustava koji se odnosi na zaštitu podataka o ličnosti.

Zbog svega navedenog NPSS je predložio da Ustavni sud  prihvati ovu Inicijativu, da obustavi sve radnje koje proizilaze iz ovog Pravilnika, da isti stavi van snage i odluku objavi u Službenom glasniku.

 

InfoNPSS!

 

Scroll to Top