Osnovna Škola “Vuk Karađić“ Lebane – Ivana Stevanović, psiholog
–Koje su najčešće zloupotrebe dece na internetu sa kojima ste se susretali? Da li nam možete navesti i neke primere iz vaše škole?
Najčešće zloupotrebe dece na internetu su neprimereni komentari na fotografijama na Facebook-u.
Npr: učenik NN je postavio fotografiju na svom profilu a drugi učenik je negativno i podrugljivo komentarisao njegov izgled, podsmevao se njegovom načinu oblačenja. Posledica ove zloupotrebe je što je učenik NN izgubio samopouzdanje i drugi su ga ismevali zbog te fotografije.
– Iako je ova zloupotreba novijeg doba, koliko je ona opasna? Odnosno kako može da utiče na dečije ponašanje i psihu?
Veoma je opasno. U zavisnosti od težine problema gde imamo osećaj krivice,gubitak samopouzdanja, takva deca postaju introvertnija pa čak suicidna.
– Veliki procenat dece je sam zaslužan za svoje vaspitanje, jer roditelji za to nemaju vremena. Koliko je ovo veliki problem u današnjem svetu u kome se tehnologija i navike i potrebe ljudi menjaju velikom brzinom?
Veliki je problem jer deca koriste nekontrolisano svu savremenu tehnologiju (telefone, tablete, računare) . Roditelji su prezauzeti poslovnim obavezama te nemaju dovoljno vremena koje će kvalitetno provoditi sa svojom decom.
– Kao psiholog, koje savete bi ste dali deci, a koje roditeljima, kada je bezbedno korišćenje novih tehnologija u pitanju?
U okviru savetodavnih razgovora sa decom se pre svega radi se preventivno razgovorom , kroz radionice o prednostima i nedostacima korišćenja savremenih tehnologija izradom panoa i isticanjem na vidnom mestu. Sa roditeljima se takođe razgovara o prednostima i nedostacima kao i o kontinuiranoj kontroli svoje dece sa kim se dopisuju i ko si im prijatelji na društvenim mrežama. Savet roditeljima je da što češće pričaju sa svojom decom i daju im primere kakve su posledice negativnog korišćenja i prihvatanja nepoznatih ljudi za prijatelje.
– Koliko i kako savremene IKT (informacione komunikacione tehnologije), menjaju ponašanje, vrednosti i detinjstvo dece?
Menjaju u pogledu smanjene fizičke aktivnosti jer su deca stalno u zatvorenom prostoru i ne kreću se što za posledicu ima gojaznost, krivljenje kičme, oštećenje vida i sl. Zatim, deca postaju sve više asocijalna i imaju problem u komunikaciji kao i probleme u uključivanju u vršnjačku grupu. Vrednosti su poremećene jer su im uzori popularni likovi iz realitija i slično. IKT omogućava pristup takvim sadržajima i popularizuje iste.
Projekat „Svi treba da znamo“ je sufinansiran iz budžeta Republike Srbije – Ministarstvo kulture i informisanja. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.
(ICJ)