Državna matura neće biti uvedena 2022. godine

Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Vlade Republike Srbije saopštilo je da državna matura neće biti uvedena 2022. godine, kao što je ranije bilo planirano, zbog toga što predstavlja veliku promenu u obrazovnom sistemu i zahteva temeljne pripreme u svakom segmentu, ali i zbog okolnosti uzrokovanih pandemijom koronavirusa.

U saopštenju se naglašava da je prvi potpredsednik Vlade i ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Branko Ružić tim povodom formirao Komisiju za praćenje aktivnosti uvođenja državne mature u obrazovni sistem, koja će u kontinuitetu i pažljivo pratiti pripremu svake od faza državne mature.

Uvođenje mature na kraju srednjeg obrazovanja, kako pokazuju iskustva drugih zemalja, zahteva opsežne pripreme, promene i usaglašavanja unutar obrazovnog sistema.

U okviru priprema za uvođenje mature bile su predviđene tri probe, kako bi se u fazama proveravali različiti elementi sistema i predložena rešenja, identifikovali i otklonili eventualni nedostaci, ali i kako bi se svim učesnicima dalo dovoljno vremena za pripremu.

Krajem oktobra 2020. godine sprovedeno je i prvo pilot testiranje državne mature, a cilj je bio da se provere mehanizmi i procedure za osiguranje kvaliteta na nivou škole i stekne uvid u to koliko su škole pripremljene za sprovođenje standardizovanih ispita.

Osim toga, proveravani su kvalitet i težina zadataka kako bi se važne odluke o državnoj maturi donele na osnovu nalaza iz pilotiranja, ali i definisale smernice za radne grupe koje će u narednom periodu korigovati do sada pripremljene zadatke.

U prvom probnom testiranju državne mature učestvovalo je 4.067 učenika iz 101 škole (2.295 gimnazijalaca, 85 učenika iz srednjih umetničkih škola i 1.687 iz srednjih stručnih škola).

Rezultati prvog pilotiranja državne mature pokazali su da su procedure koje se odnose na bezbednost i regularnost ispita bile sprovedene adekvatno.

Čak 95 odsto učenika ocenilo je da su dežurni nastavnici izuzetno vodili računa o regularnosti sprovođenja procedura.

Kada je reč o zadacima, učenici su ocenili da je njihov nivo „srednje težak“.

Radne grupe će, u narednom periodu, na osnovu ovih pokazatelja, raditi na reviziji već pripremljenih zadataka za naredno pilotiranje, koje će biti odloženo za narednu školsku godinu.

Osim toga, učenici su pokazali slabiju motivaciju prilikom rešavanja zadataka.

To je bilo i očekivano, s obzirom na pandemiju koronavirusa, kao i na činjenicu da rezultati postignuti na ovom testiranju neće uticati na uspeh.

Iako su učenici u upitnicima mahom navodili da su bili motivisani kao da rade test za ocenu, ali po rečima dežurnih nastavnika, vreme koje su učenici utrošili da urade zadatke i broj zadataka koje pojedini đaci nisu ni pokušali da reše ukazuju na to da su, ipak, bili slabije motivisani nego prilikom izrade kontrolnih i pismenih zadataka.

Prvo pilotiranje državne mature bilo je značajno iskustvo za učenike, škole, Ministarstvo, radne grupe za izradu ispitnih materijala, ocenjivače testova i sve ostale učesnike u pripremama za sprovođenje državne mature.

Pozitivni komentari i sugestije koji su dobijeni od škola ohrabruju i na konstruktivan način ukazuju na oblasti u kojima su moguća poboljšanja.

Naredno pilotiranje biće održano sledeće školske godine, a do tada posebna pažnja biće posvećena podrobnom informisanju uže i šire stručne javnosti, kao i ustanova obrazovanja, učenika, roditelja i nastavnika o svim novinama u zakonskoj i podzakonskoj regulativi koja reguliše ovu oblast, navodi se u saopštenju.

 

infocentarjug.rs

Scroll to Top