A kako studenti prepoznaju lažne vesti?

Ako su deca budućnost, budućnost bi mogla biti jako loše obaveštena.

To je jedna implikacija nedavno objavljene studije istraživača sa Stanforda koja je procenjivala sposobnost učenika da procenjuju izvore informacija i rezultate je opisala kao „zastrašujuće“, „mračne“ i „pretnju demokratiji“.

Dok se stvaraoci sadržaja i platforme za društvene medije suočavaju sa krivicom da tolerišu lažne vesti, studija naglašava drugu stranu jednačine: Kako izgleda kada su čitaoci zavedeni.

Istraživači sa Stanfordske škole za obrazovanje, proveli su više od godinu dana ocenjujući koliko dobro studenti širom zemlje mogu da procene onlajn izvore informacija.

Od učenika srednje škole i sa fakulteta u 12 država, traženo je da procene informacije predstavljene u tvitovima, komentarima i člancima. Prikupljeno je više od 7.800 odgovora učenika.

Kada su rezultati stigli, istraživači su bili „šokirani“ –  koliko studenata nije uspelo da efektivno procene verodostojnost tih informacija.

Studenti su pokazali „zapanjujuću i zastrašujuću doslednost“ u svojim odgovorima, napisali su istraživači, iznova i iznova. Oni nisu tražili analizu podataka na visokom nivou, već samo razumnu procenu.

„Mnogi pretpostavljaju da, pošto mladi ljudi stalno koriste društvene medije, podjednako su pametni sa onim što tamo pronađu“, napisali su istraživači. „Naš rad pokazuje suprotno.“

Sam Vineburg, profesor obrazovanja i istorije na Univerzitetu Stanford i glavni autor studije, govorio je zaportal NPR.

„Ono što vidimo je osipanje lažnih vesti pored kojih ljudi prolaze bez razmišljanja“, i zaista, ne možemo kriviti mlade ljude jer ih nikada nismo naučili da rade drugačije. Rešenje je da naučimo studente – ili, u stvari, sve korisnike interneta – da čitaju kao da provere činjenice.“

To znači, ne samo da čitate „vertikalno“, na jednoj stranici ili izvoru, već tražite druge izvore – kao i da ne uzimate „About“ stranice kao dokaz neutralnosti, i ne pretpostavljate da Google rangira rezultate po pouzdanosti.

„Vrste obaveza koje su nekada bile odgovornost urednika, bibliotekara sada pada na pleća svakoga ko koristi ekran da bi se informisao o svetu“, rekao je Vineburg za NPR.

Scroll to Top