22. Negativan uticaj oglašavanja (reklama) na decu

Iako postoje neki pozitivni efekti oglašavanja na decu, činjenica je da oglašavanje može imati i mnoge negativne efekte na mlade umove, posebno ako roditelji nisu oprezni i ne nauče svoju decu na kritičko razmišljanje. U mnogim slučajevima poruke u reklamama se pogrešno tumače i dovode do toga da deca imaju pogrešna uverenja. Oglašavanje utiče na njihove misli, stvarajući potrebu da poseduju proizvod koji vide. Blistave reklame na TV, magazinima, Internetu i drugim oblicima medija često impulsivno generišu kupovinu.

Oglašivačka industriju svake godine troši milione dolara na oglase kojima su ciljna grupa deca i mladi. Mlada publika je bombardovana ubedljivim porukama putem medija kao što su Internet, televizija, časopisi, bilbordi, radio itd. Prema nekim istraživanjima, prosečno dete je izloženo sa više od 40.000 reklama preko TV-a svake godine. Jedna studija čak tvrdi da u SAD deca provode više vremena gledajući TV nego što su u školi, samim tim oni gledaju i više reklama.

Istina je da čak ni vrhunski stručnjaci ne znaju kako sve oglašavanje utiče na decu i mlade. Kako deca reaguju na njih zavisi od brojnih faktora, uključujući njihovu starost, ono što su doživeli ili znaju, i koliko su imali prilike da postavljati pitanja i razgovaraju o tome šta vide u medijima.

Istraživanja sugerišu da kada deca gledaju više televizije, verovatno će želeti i zahtevati više igračaka ili drugih proizvoda.

Studije su pokazale da deca nemaju sposobnost da kritički gledaju na marketinške poruke ili čak da prepoznaju reklame kao marketinške poruke, sve do tinejdžerskog doba. To znači da se marketing poruke mogu shvatiti kao istine, a u mnogim slučajevima te poruke mogu ostati u njima dok ne postanu odrasli.

U mnogim reklamama se koriste prekrasne mlade žene kako bi privukle kupce. Ovo će bez sumnje imati ozbiljan negativan uticaj na to kako deca misle. Od čokolade do odeće, skoro svako oglašavanje odiše seksualnošću. Deca onda misle da moraju da izgledaju tako da budu prihvaćena. Ili da se tako ponašaju da bi bili popularni. Deca, mladi i tinejdžeri imaju negativnu perspektivu i to utiče na različite načine.

Danas mlade devojke imaju velike probleme zbog slika koje vide na društvenim mrežama, televiziji, časopisima, bilbordima. Rečeno im je da moraju da izgledaju na određeni način da bi bile prihvaćene u društvu. Ako nisu vitke, lepe, nasminkane, samouverene, one su nepopularne i neće imati mnogo prijatelje. Činjenica je da gotovo uvek lepe žene sa savršenim telima i licima predstavljaju marketinške proizvode. Zbog želje da izgledaju kao takve žene, devojčice mogu razviti i poremećaje u ishrani poput anoreksije itd.

Objektivizacija žena je još jedno ozbiljno pitanje koje dovode reklame. Deca svih uzrasta uče da objektivizuju žene kao rezultat seksualnih reklama koje se danas često vide, bilo na instagramu, televizijskim ekranima ili u časopisima. Žene se pokazuju kao seksualni objekti za prodaju proizvoda, stvarajući negativan uticaj na um dece.

Tolike atraktivne reklame hrane i nezdravih pića za mlade koje negativno utiču na dečije zdravlje, jer ove reklame podstiču nezdravu hranu, što dovodi do povećanja gojaznosti, dijabetesa, srčanih problema i drugih stanja kod male dece.

Oglašavanje može uticati i na samopoštovanje kod dece, da ih čini osećajno inferiornim u odnosu na drugu decu, ako nemaju najnovije proizvode koji se vide u reklamama.

Ovo su samo neki od efekata reklama koji se danas vide.

Scroll to Top