15. Socijalizacija i društveni mediji

„Odbijamo da isključimo računare, isključimo telefone, odjavimo se sa Facebooka i samo sednemo u tišini, jer u tim trenucima moramo da se suočimo sa onim što zaista i stvarno jesmo.“ – Jefferson Bethke

Prema vikipediji : “Socijalizacija je složen i slojevit proces koji planski i sistematski sprovode porodica, škola i društvena zajednica kako bi se socijalno nezrela deca postepeno osposobila za život u socijalnoj zajednici. Osnovni cilj procesa socijalizacije je da novi članovi društva putem učenja i u interakcije sa roditeljima, nastavnicima i ličnostima iz kulturnog i javnog života, nauče onaj tip ponašanja i meduljudskih odnosa, koji su karakteristični za datu kulturu, uz široku mogućnost adaptacije na nove životne uslove.”

Prema savremenim shvatanjima, proces socijalizacije uključuje i proces individualizacije pod kojim se podrazumeva sposobnost pojedinca da prevazilazi postojeću socijalnu datost i da se menja u skladu sa sopstvenim potrebama.

   Zatvorite oči i pokušajte da zamislite život u kome mediji ne postoje. Ako imate minijaturni napad panike, onda čestitke, masovni mediji uspešno su preuzeli vaš život.

Ali niste sami u vašoj panici. Svako je proizvod svog okruženja u današnjem svetu! Mediji su svuda u svakom delu dana oko nas. Apsolutno nema bekstva od njih. Na žalost, masovni mediji i tehnologije koje koristimo, uspešno se integrišu u naše društvo do tačke da bez njih uskoro nećemo moći da funkcionišemo. Tokom stotina godina, mediji su označeni kao

jedna od stvari koja najviše utiču na ljude. Televizija, radio, štampa, oblikuju naše društvo i nastavljaju to da rade. U poslednjoj deceniji je uticaj masovnih medija izuzetno porastao uz pomoć novih tehnologija. Sada sa inkorporiranjem Interneta, masovni mediji su evoluirali u novi rastući oblik poznat kao društveni mediji.

Kako su nas tehnologije i društveni mediji zarobili?

Vremenski period od sredine 19. veka do ranih dijelova 20. veka je imao nekoliko velikih tehnoloških izuma, kao što su radio, telefon i televizija, koji su postavili temelje modernih telekomunikacija. Sa druge strane, jedan od najvećih izuma 20. veka, koji je drastično promenio način komunikacije, tj. Internet rođen je 1990-ih godina.  Međutim, niko nije znao da će tokom ovih godina ove inovativne puteve imati dalekosežne posledice na našu sredinu i načine društvene interakcije.

„Razlika između tehnologije i ropstva je da su robovi potpuno svesni da nisu slobodni“ – Nassim Nicholas Taleb

Temelji našeg karaktera i ličnost su postavljeni u našem detinjstvu. Mi puno apsorbujemo iz našeg okruženja vidom, interakcijom, doživljavanjem, učenjem i zato su te rane godine najvažniji deo života bilo kojeg pojedinca. Učimo o prijateljstvu, deljenju, borbi, ljubavi, brizi, plakanju i stvaranju veza sa drugima dok se igrami i rastemo sa drugom decom. Nijedna virtualna aplikacija niti obrazovni softver ne mogu biti zamena za ovo. U današnjem materijalističkom i novonastalom svetu, postepeno se krećemo prema kulturi u kojoj deca roditelja rade dadilje, a roditelji ispunjavaju svoju dužnost pružajući deci I-padove, Play Stations i računare umesto da zapravo provode vrieme sa njima. Ova deca su lišena ljubavi i naklonosti svojih roditelja, a umesto toga praznina je ispunjena tehnologijom. Kada odrastu ova deca su socijalno nervozna, emotivno ugrožena i često pate od depresije.

Adolescenti i mladi provode većinu svog vremena okruženi društvenim mrežama jer su lako dostupne. Uz mobilne telefone i pametne telefone, svako može hodati unaokolo sa neograničenim pristupom društvenim medijima u džepu. Prema Groving Virelessu, prosečna starost dece koja dobijaju svoj prvi mobilni telefon je 12 godina.  Što se tiče društvenih medija, 90 odsto tinejdžera od 13 do 17 godina koristi socijalne medije Facebook, Tvitter, Instagram itd. ..)

„Niko ne može poreći da su [sajtovi] poput Facebooka promenili pejzaž socijalne interakcije, posebno među mladima“, Larri D. Rosen.

Scroll to Top